
Wagged Out 
Singleton expose ruffles feathers 

 

By Michael Collins 

 

September 2000 
 

8-Ball‟s June feature article and sidebar on William Dean Singleton inspired a spectrum 

of reactions with only one common characteristic: all of it was strong. At the Greater Los 

Angeles Press Club banquet, one editor of a local Singleton paper complained to 8-Ball‟s 

executive editor, Charles Rappleye, that he didn‟t appreciate the newly reinvigorated 

magazine “trashing” his boss. Apparently, this same editor didn‟t also relish that he and 

his staff were seated in a room adjoining the main hall with those rambunctious scribes 

from the New Times Los Angeles.  

 

One veteran journalist was outraged over what 8-Ball published, not for supposedly 

trashing El Diño, but for what Singleton told the magazine in our interview with the 

controversial mogul. Gary North is a Variety honcho and the president of Southern 

California Media Guild. North, who worked for ten years at the Long Beach Press-

Telegram, says he was embarrassed and baffled at Singleton‟s remark about North‟s 

former employers in Long Beach.  

 

“Is it the paper that some of the old editorial hacks of old would put out?” Singleton 

asked 8-Ball. “No. But that paper was dying. This paper is thriving.” North was baffled. 

“The first irony is that the same editors who ran the paper before — who chose the look 

and content and feel and coverage — are still in charge,” writes North on the Guild‟s 

website newsletter available at http://www.socalmedia.org. “Are they the „old editorial 

hacks of old‟?” North wrote.  

 

As copies of 8-Ball were delivered at the Press Club banquet and distributed throughout 

the Southland, the magazine was gratified that folks throughout Singleton‟s eight-paper 

strong saw to it that their fellow scribes and co-workers were able to read about El Diño. 

The other excellent articles, chronicling the experiences and views of we underpaid, 

undervalued and possibly hell-bound purveyors of what we hope is the truth, finally saw 

the light of day: articles about all of us and our concerns as professionals. 

 

But it wasn‟t to be at Singleton‟s Inland Valley Daily Bulletin. When 8-Ball investigated 

what happened to the hundred-plus issues of the glossy magazine that were delivered to 

the paper for staffers, we were baffled as to why no-one at the enterprise had seen the 

magazine, let alone had even heard of the Singleton piece. E-mail queries to everyone 

online at the paper produced a flood of responses.  

 

Over twenty Daily Bulletin wags responded, saying that they wanted a copy of 8-Ball 

mailed to them, personally. One staffer asked that the Singleton article be sent to his 

home for fear that it wouldn‟t reach him at work. “(Singleton) has certainly decimated the 

http://www.socalmedia.org/


Long Beach Press-Telegram,” said a Daily Bulletin reporter who did not request 

anonymity but we at 8-Ball did for his own good. “[But] it‟s a different story here.”  

 

Apparently not, according to the executive editor of the Daily Bulletin and the San 

Bernardino Sun, Steve O‟Sullivan. The Daily Bulletin/Sun  boss was initially cordial to 

8-Ball and said he had “no problem” with the original Singleton expose, though he made 

sure to point out that he had personally guided the formation of a recent Forbes 

magazine‟s business-friendly profile about Singleton. 

 

When 8-Ball called O‟Sullivan on the apparent fact that the hard copies of the magazine 

were deep-sixed, the Singleton supervisor was steamed. He accused this reporter of 

violating a “colloquial” call since I had mentioned, at the end of our seemingly friendly 

conversation, possibly re-writing an expose first exposed in the LA and OC Weekly on the 

military-industrial giant Aerojet that resides in O‟Sullivan‟s neighborhood for his papers. 

O‟Sullivan tried, in vain, to make me promise not use any of his quotes for the press 

club‟s follow-ups. 

 

 O‟Sullivan, perhaps fearful that the powers that be could spank his corporate backside 

for talking to me, went on to trash Mark Cromer, the editor of 8-Ball, for supposedly 

“repeatedly” looking for a job at Singleton‟s inland valley newspaper. Cromer was not 

pleased as is evidenced by his message to O‟Sullivan after I told him of the executive 

editor's displeasure with 8-Ball‟s follow-up Singleton investigation. 

 

“While I appreciate your professional opinion, we believe that an apparent act of such 

blatant censorship at a newspaper is indeed a story and an important one at that,” Cromer 

wrote. “I don't know, maybe it has something to do with the arcane concept that 

newspapers should be in the vanguard of defending the people's right to know -- not 

trashing publications they don't want their reporters and photographers to see.”  

 

It is apparent that El Diño‟s power is undiminished, at least amongst his minions. That is 

not the case at the Greater Los Angeles Press Club. 
 


