
Singleton Strikes Out 
Judge rules workers’ rights violated at Press-Telegram 

 

By Michael Collins 

 

September 2000 

 

Reactions to 8-Ball‟s recent expose on media mogul on William Dean Singleton, “El 

Diño,” were as wildly variable as the views of the publisher reported on in the article (see 

Sidebar). The overwhelming sense from staffers in Singleton‟s MediaNews empire was 

despair and resignation that nothing could stop the cost-cutting juggernaut that the 

Denver-based magnate is. 

 

That is until now. On June 30th, a judge ruled that Singleton‟s honchos at the Long Beach 

Press-Telegram had severely violated the rights of its workers and the paper was 

immediately ordered to clean up its act. The ruling, delivered in unusually strong 

language, hammered the Press-Telegram and sent Singleton‟s empire into defensive 

mode, prompting it to change course. Compounding this modern-day Citizen Kane‟s 

woes are recent revelations that Singleton has been playing serious footsy with supposed 

arch-rival, the Los Angeles Times, in his acquisition of the Daily News. The exposure of 

Singleton uniting with the Times to take over the San Fernando Valley-based paper has 

sparked accusations of anti-trust law violations.  

 

Administrative law Judge Gerald A. Wacknov ruled against MediaNews, which is owned 

by Singleton‟s New Jersey-based Garden State Newspapers Inc., on most counts in a case 

brought against it by the National Labor Relations Board (NLRB) on behalf of workers at 

the Press-Telegram. Wacknov didn‟t mince words when delivering the ruling. Among 

other things, the judge said that MediaNews unilaterally changed working conditions 

without bargaining or without bargaining in good faith subsequent to MediaNews 

incorporation of the Press-Telegram in late 1997. Wacknov found that Singleton‟s folks 

had unilaterally terminated the transportation department and all transportation workers 

subsequent to the sale, and must reinstate and reimburse those 21 people as well as 

bargain on the terminations. There "was simply no necessity, under the circumstances, to 

terminate the employees on April 19 (1998),” the judge ruled. He also declared that the 

impasse on bargaining of the transportation department occurred during a time span that 

was "manifestly inadequate" to do so. 

 

According to the judge, MediaNews‟ main witness, human resource chief/company lead 

bargainer Jim Janiga, wasn‟t completely credible and in some instances was 

“intentionally deceptive and untruthful.” Indeed, the Wacknov said, “I credit the entire 

testimony of [the Local‟s chief witness, former Press-Telegram Unit Chair Natalie] 

Shore, who impressed me as a forthright witness with a clear recollection of the positions 

taken by the parties during the course of bargaining; conversely, Janiga‟s answers to 

pertinent questions appeared to be evasive and often unclear or nonresponsive.” Shore, a 

former Press-Telegram business reporter, was quoted in 8-Ball‟s initial investigation of 



Singleton‟s storming of Southern California‟s media infrastructure, criticizing El Diño, 

who is not-too-fondly referred to as “Dinky” by a Denver-based alternative paper.  

 

Wacknov further ordered that the Press-Telegram "cease and desist from" unilaterally 

increasing the work load of district advisors in the circulation department and not 

interfere with, restrain or pressure employees in the exercise of their rights guaranteed by 

the NLRB. Further he ruled that helpers must be reinstated to load and unload trucks. He 

also ordered that the corporation post a notice and mail to the transportation workers a 

strongly worded pronouncement that says, among other things, literally that "WE WILL 

NOT dissolve the transportation department or discharge the transportation employees 

prior to good faith bargaining with the union. WE WILL NOT cause district advisors to 

unload trucks prior to good faith bargaining..." 

 

Each worker, represented by the guild under the new scheme, would get an immediate 

3% wage increase from whatever wage they were paid on July 27, plus a $300 bonus for 

each fulltime worker (pro-rated for part-time workers). Over each of the following two 

years in late July 2001 and 2002, staffers would get the larger of either a 2% increase or 

the amount necessary to raise their base pay rates to match an income schedule specified 

in the contract. After the first anniversary of the contract, adjusted rates would range 

between $526 and $721 a week for reporters and photographers, $399 and $558 for 

district advisors, $377 and $410 for editorial clerks, and $316 to $399 for circulation 

clerks, relief carriers and complaint carriers.  

 

The new structure also secures additional benefits for Press-Telegram staffers. It allows 

for merit pay so that employees, at the discretion of Singleton‟s managers, can be paid 

more than the minimums in the contract.  It re-establishes a nighttime differential of $3 

per shift between 7 p.m. and 7 a.m., which adds up to $750 a year, and restores a 

grievance procedure and supposedly offers increased job security. The new system also 

provides modified union security language and re-establishes dues check off and 

improves sick leave, including recognition of past years served at the Press-Telegram 

under previous owners. The program also installs a 401K plan “comparable in design, 

contribution rate and other conditions ... provided to non-bargaining unit employees.” 

The company currently matches employee contributions up to 1% of the employee‟s 

annual wage.  

 

Though MediaNews must retroactively restore vacation leave for circulation workers who 

were denied any vacation for two years, it does not restore the janitorial, transportation 

and customer service work that that were farmed out to low-paid nonunion, outsourced 

workers or were centralized in MediaNews‟s clustering efforts. At least the plan must 

provide a „floating personal holiday‟. 

 

El Diño‟s storming of the Southland may have been temporarily stalled, much to the 

delight of ink-stained scribes, but Dean Singleton‟s So Cal ongoing onslaught hasn‟t been 

without friends -- „friends‟ that regional journalists might find unimaginable. Indeed, 

„Dinky,‟ had found a new pal -- the Los Angeles Times. 

 



After years of ferocious marketing, the Times had its San Fernando Valley competitor, 

the Los Angeles Daily News, running for cover near the end of the millennium in terms of 

hard-hitting reportage, ads and circulation. The Times struck out to form a new way to 

pre-empt the competition by financing a Daily News acquisition through a friendly third-

party -- Dean Singleton. The strategy, even reported in the Times, was to “ensure 

potentially stronger rivals did not take ownership of the Daily News.” 

 

According to its own paper, “Executives at The Times and its corporate parent, Times 

Mirror, secretly lent $50 million to MediaNews Group to help finance its $130-million 

purchase of the Daily News in January 1998. The loan--and a companion option giving 

The Times the right to purchase the Daily News--was disclosed only after Tribune Co. 

took over Times Mirror earlier this year.” 

 

The Times‟ plan was apparently spurred by concerns that the Orange County Register, or 

some other truly news-hungry media conglomerates searching for chum, might challenge 

the almighty Los Angeles daily and gobble up the Daily News. Former Times‟ publisher 

Richard T. Schlosberg III admitted in the mid-1990s that the paper was making sure that 

the Register would not gain control of the Daily News. But fearful that trying to buy your 

competition can be troublesome -- editors and attorneys got skittish. Finally, the Times 

was advised, by its lawyers, that the Justice Department might not smile kindly on the 

conglomerate munching up the paper. 

 

Enter El Diño. L.A. Times officers thought the monetary advance would ensure that all 

but a complacent competitor would remain impotent, according to published accounts. 

Furthermore, the deal gave the Times an option, for a $1.4 million dollar fee, to purchase 

the Daily News at a future date, something that Singleton says will never happen. But 

watchful wags aren‟t buying Singleton‟s dismissal of any outright Times purchase of the 

Daily News. “Since when does a paper shell out a million and a half bucks for an option it 

would not seriously consider exercising,” commented one L.A. Weekly editor. “Sure the 

folks on Spring street may not be the sharpest knives in the drawer, as the Staples scandal 

proved, but surely they aren‟t that stupid.” 

 

But the loan and the option fee may have helped the media colossus in other ways. Just 

under a year after loaning Singleton the money, the Times and Times Mirror slashed $4 

million from the Valley edition's annual news budget just when it was heavily investing 

in a localized news coverage through its new section called Our Times. The immediate 

result was a 1% dip in circulation for the Valley edition but that number rebounded in the 

first quarter of 2000 to about 190,000. In contrast, the Daily News has a circulation of 

200,000, but that includes sales outside the San Fernando Valley.  

 

Not only did the Times save itself from a facing an ambitious journalistic rival in a 

revitalized Daily News, it also assured Times Mirror that a half a dozen other media 

corporations could have not pose a greater threat to paper than Singleton. Those rivals 

range from Knight Ridder to Freedom Communications, publisher of the respected 

Orange County Register.  

 



 N. Christian Anderson III, a veteran Freedom executive and now publisher of the 

Register, said Freedom considered buying the Daily News as far back as the mid-1980s. 

Freedom eyed it again when it was for sale in 1994. But with the California economy on 

the ropes and the state‟s newspapers hemorrhaging dough, it passed. 

 

With the Daily News acquisition, Dean Singleton made himself the El Diño of Southern 

California, admired by some journalists and loathed by many. With his eight papers 

ringing the Southland, the combined group‟s daily circulation is now 578,000, about half 

that of the Times. Whatever one thinks of Singleton‟s aggressive cost cutting measures 

and his unique brand of journalistic ethics, it‟s clear that the nickname „Dinky‟ isn‟t very 

apt. 


